tisdag 10 juni 2014

Regngrå ton

Jag är så förtjust i de dagar då inte solen envisas. Kärringen mot strömmen - solströmmen där hör jag hemma. Regnväder, regnrock, regnsko, regnbyxor, sydväst.
                                                       

Sydväst  är bäst

Knytband  knuten under hakan är absolut vindsäkert

Känslan av avskildhet där under sydvästen är styrkegivande. Stå ut stå på, regnet piskar, vinden tar tar tag, det är som att vara på en barrikad, och så lugnt ta sig vidare.


Blått, blått,  - blott ett sydväst tillstånd - just nu kom jag på syd - väst, vilket inte är en motsats som nord - syd, öst - väst - utan just sydväst

 Ibland vill jag vara lite mer elegant, då blir det regnhatt

Paraply är i sig fjanteri, men som  frisyrbevarare i nödsituation får de duga. Jag ska införskaffa en sån där stor sak, men vackert skaft, som tåler blåst och nästan skymmer hela mig, under en sån med regnet smattrande .... hmmm ...


Vad är tjusningen med regn och grådska?

Då samlar jag ihop mig. Får perspektiv på det som sker, i dunkelt himmelsgrått, blött och befriande. Bara att vara till i dropptakt. Ibland kommer det ju flera liter på en gång.


Och solen blir så underbar att se igen :)

2 kommentarer:

  1. Fina hattar och fina tankar om regngråa dagar!
    Tänk så fint med växlande väder för du ändras naturen och man ser nya saker *ler* Fast spöregnar det och blåser så tittar man fram under en stort och tåligt paraply i öst eller väst eller syd eller nord.
    Ha det det/ kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är bra med olika väder, det gynnar naturen och oss! Tack för besöket! :)kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...