onsdag 25 juni 2014

Goda skäl för själen

Att ha en själ är skäl för att kunna känna.

Känseln är kopplat till själen. Skälen till kopplingen vet vi inte riktig hur den uppstod. Kanske är det nåt vi rekonstruerat eftersom vår hjärna - för där sitter väl skälen - eller själen - inte alls hängt med i utvecklingen.

Hjärtat därimot utvecklas ständigt, vilket är skäl till att undra var själen egentligen befinner seg. Ibland kan jag uppleva den i magen, faktisk på ställen som förknippas med långt från skälig själsnivå.

Om det var Gud, med Adam och Eva där Eva är fresterskan. Eller var det Big Bang, apor eller annat oknytt tro.
Jag menar hur vi uppstod.
Sinnligt är det ju vilket som. Och  i våra sinnen bor själens skäl.

6 kommentarer:

  1. Själen lever vidare oavsett vilken boning den har, det är vad jag tror. Kroppen, anden och själen lever i harmoni. Till detta så fick vi känslor, syn och smak och andra förnimmelser. Det är underbart att vara människa eller hur? /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har sin tjusning att vara till jooo :) kram

      Radera
  2. Hej Tove,
    Vilka roliga och tankeväckande inlägg du har gjort sen jag hälsade på sist. Det är mycket nu men det är så roligt att ta en liten bloggpromenad så jag försöker hinna med det bland alla barnbarnsaktiviteter :) Ha en skön helg och varm kram .)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland rinner det bara till i ordform. Trevligt du kom förbi, Gunilla, och tog dig tid att läsa. Nu lyser en lrödagssol på min terass så där ska teet njutas nu när det dragit klart. Trevlig helg och solvarm kram här uppe ifrån :)

      Radera
  3. Håller med föregående "talare" ... ;)
    Roliga och tankeväckande inlägg har du fått till ... Jag får skäl att begrunda min själ av olika skäl ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise! trevligt att du också kom förbi å läste! kanske blir det skäl att få läsa om din begrundning av själ så småningom. :) sommarkram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...