söndag 1 juni 2014

Berättelse - Min vinsupna ...

Min Vinsupna  Galleristmor.

Min mor var den mor hon var. Knepig, småfull, vackert demonisk, suktande efter att bli sedd och hörd. Generös, tålmodigt otålmodig och vingklippt för det mesta. Hon hade sina ljusa ögonblick.

Men hon svek inte. Inte ens då hon snörvlande på föräldramötet öppet utan en fälld tår bad om ursäkt för sitt tillkortakommande.
- Men se barnen, såväl mitt eget som andras, de ska ha en fin skoldag. Inte en fröken som domderar om sin huvudvärk, hotar med kvarsittning och eller sänkt betyg.
Tystnad.
-Vad är pedagogiken till för? Att skryta med, dock eller ständigt  hävda att den eller dessa barn är hopplösa?

Nu gör hon ett varv runt rummet.

Knappnålstystnad!

Så sätter hon sig ner, ler inte ens urskuldande.

Ingen vet ju när det är dags göra ett inlägg som tar upp, stryker ut och likväl går vidare ... - i någon slags social kameleontisk närvaro. Rädda vinsupande galleristen och för den delen alla övriga.

Det var ingen som sa någonting. Fröken satt där med skammen, och insikten. Flera minuter var det tyst, någon sa en kvart, andra en timme.

Tillslut reste sig fröken upp, tackade för att så många kommit. Vi får återkomma i saken, sa hon så lågt att bara de närmaste hörde.

På galleriet höll min morsa sin rörelse igång. Alltid salongsberusad av sitt vin, vissa dagar mer än andra. Alltid småfull, aldrig asfull. Köpte och sålde tavlor, hade näsa för närhet i såväl konkreta som abstrakta motiv.

Såg jag henne någonsin nykter? Sanningen är att jag inte vet det.

 I boken Igenkottens Elegans av filosofen Muriel Barbery sista sidorna ... "det är som musikens toner utgör en sorts parenteser i tiden, ett avbrott en annan plats just här, ett alltid mitt i aldrig" ... "hädanefter tänker jag söka alla ögonblick av alltid i ett aldrig"

Min stukade fröken berättade allt för mig på en återsamlingsträff  20 år efter.

Det var som musik i mina öron som tonade direkt ut i min själ. Alltid som aldrig förr.



12 kommentarer:

  1. Älskar bara ditt inlägg!
    Vilken fin mamma! Att säga sanningen om barn är ändå det viktigaste så att de små får rätt bild om hela livet.
    Blir inte klok på dina ord och då menar jag om du kom i kläm under barndomen pga. din mammas drickande?!?! Jag ser och känner bara in din stolthet över en konstnärlig mamma på alla sätt och vis. En mamma med skinn på sin söta näsa/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker om berättelsen! men det är inte min mor det handlar om. Jag skriver i bland i jagform då jag *gör* berättelser. :) kram

      Radera
  2. Oki :-)
    Men gillar ändå dina tankegångar i denna berättelse. Inte funderat på att sammansätta saker i en bok¨?
    /kram

    SvaraRadera
  3. :) Ja, men visst är det så. Bok?
    ; jag har nog material så det räcker och blir över; men det känns inte bokläge, skrivandet här är min kanal som passar bra.
    kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig mamma :D Fint inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och välkommen hit Vanessa! :

      Radera
  5. Är den här berättelsen alltså helt påhittad, eller berättar du om något från ditt liv?
    Blev lite osäker på hur jag ska tolka den, men tycker både ditt språk och den innebörd berättelsen förmedlar är berörande.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna berättelsen är skriven utifrån flera vinklar, något "driv" ligger i upplevda eller medupplevda händelser. Ömmar lite för "utsattheter" Tolkningen blir ju upptill läsaren, men min personliga är att det inte är antingen svart eller vitt, det var "drivet" i berättelsen. Tack för "beröringen"... kram

      Radera
  6. Det där var ett inlägg som väckte många tankar hos mig. De flesta åt det mörka hållet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosse, det finns ljus i mörkret! Kram

      Radera
  7. En härlig berättelse... du skriver så bra!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...