söndag 29 juni 2014

Berättelse - hur får du tiden att gå?

- Hur får du tiden att gå?
Hon vänder hela ansiktet mot mig, och synen är helt fantastisk mycket rynkor!
-Tiden att gå,  svarar hon, tittar på mig med sina knappt synliga ögon bland alla rynkorna.

Stilla blir det så länge så jag undrar om hon hörde - tänker mig lika många rynkor i hörselgången - .
- Tiden går själv, säger hon - jag fyller den bara.

Att hon har åren inne för klokskapets stora livslinje det är ju uppenbart. Men varför tänkte hon så länge?

- Vad fyller du tiden med då?

Ny stillhet. Ännu längre.

 -Ja, du vet att sova gott tar tid, komma ur sängen, bre smörgåsar, tänderna går fort att borsta - de är ju löstagbara - så ska jag ju ha lite kaffe, en macka - och så har jag sånt bestyr med de stora badhanddukarna!

- Badhanddukarna?
- Ja, de ska ju hängas upp.

Lite osäker på om jag vågar ställa den förmätna frågan till henne;
men hon kommer mig till undsättning:
- Jag ser och känner att du har en fråga till, säger hon och nu plirar de knappt synliga ögonen!
- Ja, jag har ju det!

- Du har flera, men du ska få svar på de alla:
- Nej, jag vill inte leva om mitt liv, det tar allt för lång tid, och då tänker jag inte på tiden det tar, utan mer på fyllningen!


6 kommentarer:

  1. Ååå ... Tove! En sådan underbar text! Jag vet inte varför den griper mig så starkt! Så enkel, och ändå säger den ... allt!
    Tack för att du delade med dig av den <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du! När jag läser din kommentar så blev jag rörd! <3

      Radera
  2. Fin berättelse om en klok liten tant och hennes inte rappa men eftertänksamma svar. Bra berättat :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden kära Gunilla! Kram <3

      Radera
  3. Tack....den var så fin. Ska läsa den en gång till, gör alltid så om det är nåt jag gillar.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för besök och kommentar! :) Kom gärna igen!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...