lördag 24 maj 2014

Lördagstema Tycke och Smak

En hög snäckor. Faller det i din smak? Vad tycker du?
Vidsträckt, rymligt och lite under skinnet spännande temasättning av Olgakatt denna lördag i maj.
Övriga temabloggare finns till höger. Besök dem kan jag säga, där finns något för fleras tycke och smak.

Smaken är som känt som baken.
Tycka får en tänka på saken, eller så kommet det spontant och impulsivt.
Tycka till, tycka om, inte tycka om. Tycka hänger nära till magkänsla i känslosvängen. I smaksvängen mer knuten till stil. Uppfostran. Politik. Kläder. Arkitektur. Socialt. Psykologisk. Biologisk. Kemisk.

Konst  och musik ger upphov till mycket olika tycke och smak.
God smak, känsla för kvalité. Estetisk. Enkel. Balanserad. Komplex. Utmanande. Hopplös i andras ögon.


Tycke och smak bor i var och en av oss. Surt salt, sött, beskt. Vackert. Fult. Varken eller. Varmt. Kallt. Tryggt. Behagligt eller dess motsatts. Skräck. Tycka om. Älska. Hata. Likgiltig. Tycker inget. Tycker allt. Tycker mitt emellan. Omdöme. Ansvar. Plikt.

Vad tycker jag? Smakar det bra?

Det beror på!

Jag tycker det räcker nu. Smaklöst smakligt eller osmakligt smakligt.

Ser du ögonen?  Redskap i tycke och smak. Känslan det ger när du ser. Doften betyder också mycket, men den är svårfotat.

Tycke och smak är ett huller om bullerfenomen.  Magdalena Ribbing dyker upp om tycka och smak ska kopplas till vett och etikett.


11 kommentarer:

  1. Älskar bilden för ögonen mötte mig på en gång så jag snabbläste ditt tyckande inlägg *ler*
    Tänk vad bilder kan tala ...
    Ha en bra dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den kommentaren! kram till pitespanaren vän i bloggarlivet :)

      Radera
  2. Fina bilder, talande bilder och i all synnerhet den sista med ögonen "på skaft".
    Få se nu om jag ska få till ett svar. Jag har testat några gånger och det har inte velat som jag vill på din blogg

    SvaraRadera
  3. Jaaa, nu lyckades det äntligen.....
    Jag syns snart här igen

    Ha det bra Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Karin - och tack för kommentarerna! :) Glad du återkommer! "Ögonbilden dök upp i ögonblicket" kan jag säga. :)

      Radera
  4. Tänkvärd filosofi! Självständigt tyckande ligger nära kreativitet. Att ifrågasätta och gå mot strömmen och hävda en egen åsikt är jobbigare än att jamsa med. Eller vara "mainstream" som det heter på nysvenska.
    En 15-åring jag känner skulle vilja bli konstnär men konstaterade krasst att man blir ju inte berömd förrän man är död så det går inte att leva på som yrke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den kommentaren du! 15 åringens krassa insikt, vad monde det bliva? Ekonom, IT-strateg?
      Att stå i mot och hävda sitt eget är jobbigt, det har du rätt i! Mainstream - ja, just det ... lockande då engagemang flödar!! Om jag inte har önskat dig välkommen hit så är du det, temavän!

      Radera
  5. Läste ett citat i vårt husorgan här på landet, Dalademokraten:
    "Vuxna har ofta glömt att de plockade maskrosor som barn för att de tyckte de var vackra."

    Helt rätt! Och nu utrotar jag samma maskrosor som om de vore ett hot mot mänskligheten…

    SvaraRadera
  6. Så det kan gå. Vi glömmer eller ändrar oss tydligen med åren.Kampen mot maskrosorna är evig. Nu är ju de överlevare till tusen!

    SvaraRadera
  7. Att tycke och smak är mycket beroende på uppfostran kan jag verkligen hålla med om. Jag upptäckte t.ex. inte folkmusiken förrän jag blev vuxen eftersom min pappa alltid stängde av radion då det var sådan musik. Han ansåg att fiolerna spelade falskt.
    Fint och tänkvärt inlägg!'
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastisk att få upptäcka sånt en inte trodde, eller blev "avstängd från" ! Livets goda!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...