lördag 31 maj 2014

Lördagstema Min favoritserie i stream, magasin eller ruta.

Sista lördagen i maj! Tack för dina tema Olgakatt! Det finns en lista på temateamet till höger.

Favoriter  har jag det? Jag tycker om, gillar, behöver få en dos av, älskar - ja, där kom det en, Downton Abbey.  Varför? Enkelt: Det är bra! Jag älskar Mr. Carsson.  Och gamla Grandma. Tiden, kläderna, personligheterna, värderingarna, kärleken, möjligheterna och de livsöden som finns. Komma till i livet och lämna det. Människan i det ljus eller mörker som omger de. Humor.

Där kom det vad jag är förtjust i när jag ser något. Här kommer de på rad eftersom de dyker upp:

Danska Matador. Der ingen skulle tru at nokon kunde bu. Himlen kan vänta. När livet vänder. Mästarnas Mästare. Lets Dance. Mot alla odds. Skavland och gästerna av olika karaktärer.  Bonde söker fru är både så absurd och bra så det får jag med mig. Kärlekskoden som går nu på Svt1. Morden i Midsommer.

From  Lark rise to Candleford.  Babel. K-special. Rötter. Holocast.  Krigets unga hjärtan och många fler, men nu får det räcka. Inte helt klart, natur är också med på listan, Ett med naturen bl.a.
Klart.

Nu är det sommaruppehåll, tack för "följet" sedan mars.  Jättekul för min del, tack Karin Englund för din inbjudan.  Tema och kommentarer vidgar vyerna och inspirerar.

I september startar vi om, och då är det min tur att bestämma tema. Men de kommer senare... Glad sommar!

10 kommentarer:

  1. Försvann kommentaren?
    Hmmm? Vad var det jag skrev om? Jo, danske serier. Vad bra dom är! Vi följer arvingarna nu och kommer att sakna den när den är slut.

    Trevlig sommar! Jag tittar nog in här lite då och då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arvingarna följer jag med! Titta gärna in du. Jag svänger förbi dig också.

      Radera
  2. Jag är dålig på att följa TV-serier men någon gång försöker jag. Engelska är bäst! Just nu har jag lyckats se nästan alla Mr Selfridge.
    Det blir spännande att få veta vad du hittar på åt oss i höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selfridge glömde jag ju ... ja, det blir kul fortsätta tema i höst och att få dirigera min sann :) !

      Radera
  3. Jag tittar så sällan på tv så det är ingen idé att börja följa någon serie. Men engelska serier är ofta bra. Skavlan gillar jag också. Dottern gillar Grey's Anatomy en serie i sjukhusmiljö på kanal 5, den skulle jag nog gilla om jag tog mig tiden.
    Jag ser fram emot september. Glad sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg en del Greys. Vi ses i tema!

      Radera
  4. Jag gillar också engelska serier. Downton Abbey är nog favoriten. Jag missade Selfridges den här omgången tyvärr - trodde det var en repris sedan förra året. Det som är roligast med dessa serier tycker jag är tidsskildringen, dräkterna och inte minst språket, som den talas av överklassen i DA t.ex. Det är sällan man hör en så typisk Queens English nuförtiden. Morden i Midsomer är också en favorit.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt då du också kan "spåra" och känna igen typiska engelskan.
      kram

      Radera
  5. Tänk så många bra serier det gått genom åren. Vi har många gemensamma favoriter - Barnmorskan i East End var också en bra serie.

    SvaraRadera
  6. Barnmorskan glömde jag ju .... :)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...