måndag 19 maj 2014

Gränslöst Igelkott ... och himlen därtill

Dagens filosofiska:

Vi traskar runt på jorden och jorden går runt med oss. I jorden. På jorden. Under jorden.
Himlajorden om du vill. Ovanför jordbons tillvaro finns himlen.

Älska dig själv "uppfinnaren" Wayne W Dyer, som i slutet på 70-talet kom med självhjälpsböcker. Naturligvis var han inte ensam. Hitta sig själv och ta tag i sitt liv- boksjön är näst intill "gränslös" och djup, vilket ju är syftet också att uppnå med sig själv. På något sätt ska en också liksom dansa fram ...

Själv satt jag på min kökstrappa och läste boken, med solen i ansiktet, himlen ovan blå.
Jag minns den där känslan av tveksamhet, rena mystiken, men också sunt och förnuftigt.

Hilda Ärlemyr studerar litteraturvetenskap. En tid var hon i England. "Hon studerade fritt" vad läser en på tunnelbanan.?
Jo, min sann självhjälpsböcker! (Detta pratar hon om på Sveriges radio Obs 27 april 2012)

Kvällshimlen 17 maj






Igelkotten, var tog den vägen, och vad hade nu den varelsen med älska dig själv att göra?
Sikta mot stjärnorna. konsten att bli gränslös

Jordnära

Nyfiken på sin omgivning

Går eller kryper sin egen väg
Att vara gränslös är att veta var gränsen går. Det lär en sig, för det mesta om inte förr så när en gått över den. En gör så gott en kan.

6 kommentarer:

  1. Morgonhälsning från mig som varit på besök! Ha en fin dag! /Skrivmoster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit också! Tack för besöket! Du kommer då du kommer du:)

      Radera
  2. Låter som intressanta böcker!
    Fina foton!
    Målmedveten Igge ... jättefin och ovanlig bild *tumme upp*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen!
      Så fint det fungerar med kommentarerna nu! Tack för besöket och spåren du lämnar på "bokstavsvägen" :)

      Radera
  3. Hej Tove!
    Gör ett nytt försök att skriva här hos dig. Härligt inlägg och vackra himla bilder. Dyer's böcker var de första självhjälpsböckerna jag läste. Fanns en del vettiga saker som fastnade. Igelkotten var sööööt! Ha det så gott och kramen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Nu funkar det skriva så du är "förevigad" här! :) Tackekram ;)

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...