tisdag 27 maj 2014

Ett slumpmässigt urval på datorn/hur dum får en jag vara

För några år sedan surfade jag runt på nätet, hamnade lite här och där, klickade vidare och så dök det upp en hälsosida, hälsa är ju vår tids faktor samt vår tidsfaktor. Alltså ett slumpmässigt urval.

Pirret i sökmotorn, min egen alltså - var i gång i samarbete med datorn.

Den ena frågan efter den andra dök upp. Hälsomedvetandet bodde i mig sedan länge, ni vet en sund kropp i ett sunt legeme (norsk). Själen var med också. Goda skäl till det. Så det var ju kul att kolla på det här, finns ju så mycket "skit" på nätet. Alltså var min kritisk granskande blick i gång också.

På slutet dyker en ruta upp där jag ska fylla i mitt namn osv. Jag tillhör den typen som slutför.

Och så dök det upp i rutan, Grattis Tove Olberg! Du kommer att bli 90 år!

Egentligen blev jag lite besviken, för jag har av någon anledning tänkt mig bli 100 +. 10 år försvann!
Fort fick jag tröst: Tack vare din hälsosamma livsstil får du 5,7 år i bonus!

Då är jag ju inte  så långt från 100, så den matchen får jag ta tänkte jag, släckte ner slumpen och sov gott.

Två dagar senare anländer en faktura
Sparad i lådan över nästan livsviktigt är denna faktura

Min livstilseufori hade lagt sig lite så jag förstod inte helt .. men det tillståndet gick med blixtens hastighet över i ett gapskratt, vilket ju förlänger livet med en god del så hundraåringen dök upp och gick genast till summan; men det var ju skäligt 199,00 SEK! Raskt överslag... ca 2,00 SEK /år. Som tv licensen. Betalade och såg glad ut!

Det är här frågan om hur dum får en jag vara passar in som handen i handsken!

Vad jag verkligen borde klagat på var hur de räknade ut det där ,7 för jag skulle bara leva drygt en månade längre än mitt födelsedatum. ,7 för mig blir 7 månader efter min födelsedag, vilket vid handen gav fel prognos på 6 månader och på så vis blir till min fördel!!

Så de skrev fel datum då Kolavippen hämtar mig! Enligt prognosen då.

Dessutom så hade de grova grammatiska fel, de skrev: ..kommer att leva till en ålder av 90 år ...hennes livvstil förlängde hennes liv ... så jag var både levande och död.

Företaget hamnade i rejält blåsväder, många kunder rasade och de myndigheter som finns för att regulera sådan skit agerade.

Själv sitter jag med fakturaen i hand med ett gott skratt, för jag tror det ingår i livet att göra bort sig lite då och då. Göra dumma val.

Således lever jag ännu för jag postar nu mitt inlägg. Om morgondagen vet vi inget, en prognos är en prognos.

2 kommentarer:

  1. Men vad i hela världen säger du ... så här får det bara inte gå till.
    Hoppas att du klagar eller anmäler detta företag för vilseförande propaganda.
    Usch ... tack för att du berättade/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företaget är så vitt jag kan se via Google idag inte existerande. Saken mot dem kom igång strax efter jag "råkat ut" och jag gjorde ju ett eget val, min behållning som sagt med ett skratt utifrån det! Inte tog jag personligen det så allvarligt. 2008 hände detta, och självklart hade jag i solidaritet med de som for illa av det skickat in till AR om mina efarenheter. Men processen var igång som sagt. Fula tricket var ju att lägg namn och adressbegäran sist, och inte informera om kostnaden.
      :) En får se upp!

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...